RITMUS
-
egyéni ritmus – milyen a belső ritmusom?
hangszerrel,
vagy csak hanggal, testünkkel kiadott hanggal
-
mindenki figyeljen a saját szívének ritmusára. Azt jelenítse meg valamilyen finom hanggal
-
közösségben meg kell tartani a saját ritmust – kavalkád lesz, de nem baj…
-
ritmus megtartása magunkban számolunk tovább – ld. Pszich.gyak
-
dal éneklése, és belül folytatjuk, intésre hangosan – Kis kece lányom pl.
-
páros, hármas, kiscsoportos ritmus - egymásra figyelő feladatok
-
sziámi ikrek, együtt kell lépni, figyelni egymás lépését – lassú dal (Madár voltam álmomban), majd gyors dal (Pörög a forog a szoknya)
-
babzsákdobálás egymásnak adott ritmusban – csukott szemmel megpróbálni? (Tigris)
-
-
közös ritmus – alkalmazkodás
-
babzsákadogatós versikére, ritmusra
-
Először
egyekre, majd titi tá a kézben a babzsákot ide-oda és továbbad.
Som
dere - dalra
(Megyek
itt, megyek ott, egyszer bal, egyszer jobb. Fenn az ég, lenn a kút,
hideg jég, hosszú út.)
-
ritmusok a zenében – zenehallgatás, milyen hangulatot hordoz számodra?
-
- cselló: A hattyú és a Tarantella
-
A
tarantella
kifejezés Dél-Olaszország
jellegzetes táncait, illetve a hozzájuk kapcsolódó zenei stílust
jelöli. Tempójuk gyors, ritmusuk jellemzően 6/8, 8/8 vagy 4/4.
A
tarantellát a források először a 17.
század elején említik. A 19.
században a Szicíliai
Királyság szimbólumává vált, és a tarantella név ekkor
olvasztotta magába Dél-Olaszország számos táncát.
-
az „Előre ifjú szívek”-et meghangszerelni
Ötletek még a
ritmushoz:
-
szünet szerepe a zenében
-
2 gyerek a kör közepén labdázik, vagy valami egyértelmű tevékenységet végez. Azt kell „szinkronizálni” a hangszereikkel a körben ülőknek.
-
körbeadni a vezető által keltett ritmust, ők a visszhang
-
karmesteres játék – erdőben a szél – kendővel mutatja, hol szól a hang – szalad a többi gyerek előtt
-
konkrét ritmusokat mutat valaki – azt kell mindenkinek követnie
-
titkos karmester – valaki indítja a ritmust (mint fent), egyvalakit kiküldenek, akinek ki kell találnia, ki a karmester
-
kétszólamú ritmusozás
-
egyik csapat elölről, másik csapat hátulról kezdi a ritmusokat, amiket a táblára írtunk
-
De kopog a tikfa! (Sáry László)
„De kopog a tikfa!” Ezt ismételgetjük titi, titi, tá, tá
ritmusban. majd, amikor a vezető a tikfa szó alatt azt mondja, hogy
„váltás!”, a következő alkalommal: „Kopog a tikfa!” lesz,
majd utána megint az eredeti mondat.
Két csoport játssza, az egyikben nincs változás, a másik
időnként kihagyja a „de” szót és ezáltal elcsúszik a két
csoport.
Nagyon nehéz, nagyon izgalmas.
-
Különböző metrumok egyszerre
-
„Paripám csodaszép pejkó” ¾-es lüktetés. (nincs szünet, mint a dalnál!)
Közben
4/4-es: dobbantás, comb, taps, csettintés.
Paripám
csodaszép pejkó,
Ide lép, oda lép, hejhó!
Hegyen át, vizen át vágtat,
Nem adom, ha igérsz százat.
Ide lép, oda lép, hejhó!
Hegyen át, vizen át vágtat,
Nem adom, ha igérsz százat.
Amikor
paripám ballag,
Odanéz valahány csillag.
Amikor paripám táncol,
Odanéz a nap is százszor. – felírni a táblára?
Odanéz valahány csillag.
Amikor paripám táncol,
Odanéz a nap is százszor. – felírni a táblára?
-
„Kellene kis kert bő termő” (4/4) mondja, járja az egyik csoport.
„Éj
mélyből fölzengő”( ¾) mondja, járja a másik csoport.
Ismerkedős játékok, ritmusjátékok - iskolásoknak
- mindenki kicsit elcsendesedik, és a szívverését próbálja meg hallgatni - (nyakán, csuklóját fogva)- ezután jön a "kihangosítás", azaz "nyuszitapssal" (kétujjas tapssal) vagy bármelyik testrészünkön való finom dobolással. A több gyerekből egy mini szívverés szimfónia kerekedhet ki.
-titkos karmester - egy gyerek a csapatból kimegy. A többiek megbeszélik, ki lesz a titkos karmester, és amikor társuk bejön káoszból indulva szépen rendeződnek a titkos karmestert követve. Igyekeznek nem mereven bámulni rá, hanem ráérezni, perifériás látást használni, hogy átvegyék a ritmusát. A kintről jövő feladata felfedni a titkos karmester kilétét.
-adott állandó ritmust, lüktetést ismétel a vezető, mindenkinek erre kell ráhangolódni, a cél, hogy úgy szóljon, mintha egy hangszer lennénk. Könnyít, ha ugyanazok a hangszerek, pl. dobok, vagy taps.
- hangulatok, természeti jelentségek, érzelmek, vagy akár gondolatok különböző hangszerekkel - pl. forrás fakad, vulkán kitörés, szél susogás, megered az eső, eláll az eső, macskalopakodás, hópehely hullása, egyszerű emberi tevékenység: reggel a tükör előtt, vagy felmegy a lépcsőn és kinyitja az ajtót. stb. Általában úgy csináljuk, hogy több csapat van, és ki kell találni az adott kategóriából, hogy mi lehet.
- 2 gyerek a kör közepén labdázik, vagy valami egyértelmű tevékenységet végez. Azt kell „szinkronizálni” a hangszereikkel a körben ülőknek
- ritmusvisszhang - az egyik fél tapsol egy ritmust, s a másiknak vissza kell tapsolnia
- Karmester: a karmester irányítja, mikor legyen halkabb, hangosabb, gyorsabb, lassabb, amit a többiek ritmizálnak (érdemes lehet egy ismert dal ritmusát ritmizálni)
- hang és csend - megvárni, míg teljesen csend nem lesz, várni, hogy megszülessen a csend. Mert ebben fog megszületni a zene is. Ezzel kapcsolatban nagyon érdekes tapasztalataink vannak. Kisebbek szinte egyáltalán nem bírnak csendben maradni. Nagyobbak pedig nagyon szeretnének, és amikor megszületik a csend szinte tapintani lehet, s olyan mintha tényleg valami születendő dolognak adna teret. Belső születésnek, valaminek, amit be lehet fogadni. stb
- kivételesen nem a kezünkkel tapsoltunk ritmusra, hanem
-klakkogtunk
-a fenekünket lehuppantottuk
Gondolom ez más testrész illegetésével is remek móka lehet, annál jobb, minél viccesebb mozdulatot sikerül kitalálni a ritmizáláshoz.
- az órás alkalmon jött az ötlet: órát raktunk ki a földön a kendőkből. Középre állt egy kisgyerek. A két kezét, mint mutatókat tartotta. Körülötte egyenletes ritmust tapsoltunk, és ő úgy pörgött. Néha gyorsítottunk, néha lassítottunk
- egy dalt elénekelünk. Azután a dal éneklésével együtt a ritmusát tapsoljuk a szövegnek, azután már halkan mondjuk a szöveget, suttogjuk, s a taps marad, végül pedig csak a taps marad, és teljesen némák vagyunk, magunkban mondjuk csak a szöveget, a dalt, és a taps hallatszik csak.- ez a játék nagyon jól tanít elvonatkoztatni a szöveget a dallamot és a ritmust egymástól. Fejleszti a zenei képzeletet is
. dalolunk egy dalt. Körben állnak a gyerekek s a tanítóra figyelnek. Együtt elkezdik a dalt, de amikor a tanító az ujját a szájára teszi, akkor magukban hang nélkül dalolják csak tovább a dalt. Aztán mikor elveszi az ujját a szája elől a gyerekek hangosan folytatják a dalt. Ezt lehet a dal ritmusával is játszani. Valamint bátrabb gyerekek egyesével énekelhetnek, s amikor gondolja, folytatja a dalt a csöndből az egyikük, aki megegyezés szerint valamivel jelzi, hogy ő fog jönni.
Számolás, mozgás, ritmus:
https://www.youtube.com/watch?v=4bgGsfgQ_9c
ezen a facebook oldalon nagyon érdekes mozgásos, ritmusos videók vannak (a zeneválasztással nem feltétlenül értek egyet) mindenesetre kendős, hangszeres, labdás, szalagos játékok/mozgások vannak)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése