folyt köv.
MOZGÁS
ÉS TANULÁS
-
a ritmus és a mozgás szerepe a 6-12 éves korosztály tanulási-tanítási
folyamataiban
2016.október
21-23.
Solymár,
Waldorf Pedagógiai Intézet
Előadó:
Szentmártoni Yvonne
A
jegyzet készítője: Solymos Éva
2016.október
21. péntek délelőtt
Hospitálással
kezdtünk. Ennek tapasztalatai:
2016.október
21. péntek délután
A
hospitálásról beszélgettünk, milyen kérdések merültek fel a megfigyelés közben.
Többeknek
ez volt az első konkrét, szemtől szembeni tapasztalata a Waldorf pedagógiáról.
Így
alap kérdések merültek fel:
- 1 osztálytanító viszi a gyerekeket 1-8. osztályos korukig.
- Nem mindegy, hogy hány éves gyerekeknek mit tanítanak. Azaz osztályonként megvan, hogy milyen gyakorlatokkal tudják segíteni a gyerekek szellemi, lelki, testi fejlődését.
- A mindennapi tanítás része egy mozgásos rész, amivel a tanítás segítése a cél.
- a rosszalkodó gyerekeknél mindig a központi figurát veszi ki a tanár. (ált. ők nehéz életűek). S nem megszidja, hanem azt mondja rá, ő az én segítségem. Általános elv egyébként, hogy aki már jól csinálja, azt dicséri meg a tanító, s nem szidja le azokat, akik még nem. Ezzel a példát látják, és idomulni szeretnének, ők is olyan jól csinálni.
- 6.-7. osztályig erkölcsileg nem elítélhetők a gyerekek. Amit csinálnak, arról lehet beszélni, de elítélni nem.
- amikor körben állnak, s így mozogják el a ritmikus részt, mindenkinek megvan pontosan a saját helye, ahonnan indul.
- a tanítónak a gyerekekkel való foglalkozás mély munka. Pl. minden nap végiggondolja a napot, a nehézségeket is, s minden diákot felidéz, mielőtt elalszik. Alvás közben gyakran megjön a válasz egy-egy kérdésre. (mert néha pl apró gesztusokon múlik, s nem lehet tudni, hogy mi az, ami szorongást okoz a gyerekeknek, mitől alakul ki blokk, ami miatt a gyerek aztán már nem nyitott a tanulnivalóra.
- A zenetanításról volt kérdés – általában- a Waldorf iskolában:
- Az első években népdalokat tanulnak a gyerekek
- és pentaton furulyán tanulnak – ezt utánzással sajátítják el
- 3. osztálytól C furulyán
- 4. osztályban kezdik el a kottát olvasni a furulyázáshoz
- 3. osztály – kis terc (szomorúság érzése)
- az 5. osztályban a zenei hangokról a testükben
- 6. osztályban az oktávról
- a zenetanításban az euritmia nagyon sokat segít
- kottázni nagyon későn kezdenek
- nincs zenehallgatás
- élő zene van
- a zenetörténeti korokról később tanulnak
A
ritmikus rész jellemzői – nagy általánosságban-, amiről a tanfolyam szól:
- általában az óra elején van
- ismerni kell a kialakításához, időbeni elhelyezéséhez a gyerekeket. (pl. sok a későn ébredő, akkor kicsit később kezdeni)
- epochától, tantárgyaktól, témától, évszaktól függ a felépítése, tartalma
Versikék tanfolyamon:
Dal
É,
é, éjjel éj felé
tengerén
az enyhe szélnek,
zengve
ring az édes ének.
Dé,
dé, dé, délben, dél felé
délibábos
messzeségek
mélyén
gyémántmécsek égnek.
É,
é, é, estebéd felé
föllobogva
még, a fények
halkan
alkonyodni térnek.
S
rejtekén a zsenge éjnek
újra
zsong a régi ének…
Simko
Tibor (trocheus)
Weöres
S.: Bóbita (dactilus)
Weöres
S.: Paripám csodaszép (anapesztus)
Alszik a szív és alszik a szívben az
aggodalom,
alszik a pókháló közelében a légy a falon;
csönd van a házban, az éber egér se kapargál,
alszik a kert, a faág, a fatörzsben a harkály,
kasban a méh, rózsában a rózsabogár,
alszik a pergő búzaszemekben a nyár,
alszik a holdban a láng, hideg érem az égen;
fölkel az ősz és lopni lopakszik az éjben.
alszik a pókháló közelében a légy a falon;
csönd van a házban, az éber egér se kapargál,
alszik a kert, a faág, a fatörzsben a harkály,
kasban a méh, rózsában a rózsabogár,
alszik a pergő búzaszemekben a nyár,
alszik a holdban a láng, hideg érem az égen;
fölkel az ősz és lopni lopakszik az éjben.
Radnóti
Miklós: Éjszaka
Könnyű
az álom a szívben
míg
jön a hajnali harmat
és
piros arcú leányok
járnak
az udvarokon.
Száll
a madár csodaívben
fellegen
ül diadalmat
s
lassú rövid tagú rákok
járnak
a tókavicson.
Hej
de nehéz kora reggel
már
odahagyni az ágyat
s
tűrni a tűkezű sorstól
hogy
rögös útra vezet.
Délre
leroggyan az ember
sárga,
nehézfejű, bágyadt
mélyeiben
csupa ostor
és
az a jó, ha feled.
Weöres
S.
Nappal
az égen caplat a Nap,
Jó
tempóban körbeszalad
Éjjel
a mélyben, a lenti sötétben
nagy
csapat ördög húzza szekéren.
Éjjel
az égen cammog a Hold,
reggel
szusszan, jót gyalogolt.
Nappal
a mélyben, nappali fényben
ördögök
őrzik mázas edényben
Havasi
Attila: Éjjel-nappal
Erdőt
járunk
Erdőt járunk, árkot lépünk,
bükkfa-lábunk, venyige-térdünk,
szél se tudja, merre térünk,
jegenye-sudaras utakon élünk.
Erdőt járunk, árkot lépünk,
bükkfa-lábunk, venyige-térdünk,
szél se tudja, merre térünk,
jegenye-sudaras utakon élünk.
Zsong a kis szél, zúg a nagy szél,
bokrot bolygat, bele ne vesszél.
Néha nyár jön, néha nagy tél,
ha üres a szatyor, eleget ettél.
bokrot bolygat, bele ne vesszél.
Néha nyár jön, néha nagy tél,
ha üres a szatyor, eleget ettél.
Weöres
S. Erdőt járunk
Csattog
a patkó a vén betonon,
vad
lovam vágtat
az
utcasoron.
Pattan
a szikra a körme alatt,
néznek
a népek,
amerre
halad.
Vágtat
a vágtat a büszke
lovam,
lábain
színezüst patkója van.
Röppen
a szélben a büszke
sörény,
trappol
a pejkó
az
utca kövén.
Janicsák
István: Vágta
Vágtat
a gazda a vasderesen,
bumsztata, bumsztata bumm!
Lánya mögötte feszít begyesen,
bumsztata, bumsztata, bumm!
Varjú kiált, s lepotyog valahány,
bumsztata, bumsztata bumm!
Lába-kezét töri ló, papa, lány,
bumsztata, bumsztata bumm!
Röppen a varjú, kacag komiszan:
bumsztata, bumsztata bumm!
"Holnap is erre jöhetnek, uram!"
bumsztata, bumsztata bumm!
bumsztata, bumsztata bumm!
Lánya mögötte feszít begyesen,
bumsztata, bumsztata, bumm!
Varjú kiált, s lepotyog valahány,
bumsztata, bumsztata bumm!
Lába-kezét töri ló, papa, lány,
bumsztata, bumsztata bumm!
Röppen a varjú, kacag komiszan:
bumsztata, bumsztata bumm!
"Holnap is erre jöhetnek, uram!"
bumsztata, bumsztata bumm!
Vágtat
a gazda... Angol népköltés (fordította: Tótfalusi István)
Paripám
csodaszép pejkó,
Ide lép, oda lép, hejhó!
Hegyen át, vizen át vágtat,
Nem adom, ha igérsz százat.
Ide lép, oda lép, hejhó!
Hegyen át, vizen át vágtat,
Nem adom, ha igérsz százat.
Amikor
paripám ballag,
Odanéz valahány csillag.
Amikor paripám táncol,
Odanéz a nap is százszor.
Odanéz valahány csillag.
Amikor paripám táncol,
Odanéz a nap is százszor.
Weöres
Sándor: Paripám, csodaszép pejkó
Trepp
- Trapp - Trepp - Trapp -
Trepp - Trapp - Trepp - Trapp -
Trepp - Trapp - Trepp - Trapp -
Ton
- Lo - Ta - Tó -
Ton - Lo - Ta - Tó -
Ton - Lo - Ta - Tó -
Ton
- Lo - Ta - Ta -
Ton - Lo - Ta - Ta -
Ton - Lo - Ta - Ta -
Ton
- Lo - Ta - Ta -
Ton - Lo - Ta - Ta -
Ton - Lo - Ta - Ta -
Ton
- Lo - Ta - Tó -
Ton - Lo - Ta - Tó -
Ton - Lo - Ta - Tó -
Trepp
- Trapp - Trepp - Trapp -
Trepp - Trapp - Trepp - Trapp .- …
Trepp - Trapp - Trepp - Trapp .- …
Tamkó
Sirató Károly: Két ló a betonon
Sárkány
paripán vágtattam,
Gyémánt
madarat mosdattam,
Göncöl
szekeret kergettem,
Holdfény
hajú lányt
Elvettem.
Weöres
S.
Fa
az ágát földre hajtja,
kínálja magát az alma.
kínálja magát az alma.
Sárgán
nevet rád a körte,
lepottyan, ha nem nyúlsz érte.
Ásót, kapát fogj marokra:
leszáradt a krumpli bokra.
Ha nem ügyelsz, reggel, este,
dió koppan a fejedre.
Foszló kertjei az ősznek,
ökörnyálak kergetőznek.
Virradattól napnyugtáig
dombok hátán traktor mászik,
füstöt is vet, csoda-kéket,
s húz vagy három vetőgépet.
lepottyan, ha nem nyúlsz érte.
Ásót, kapát fogj marokra:
leszáradt a krumpli bokra.
Ha nem ügyelsz, reggel, este,
dió koppan a fejedre.
Foszló kertjei az ősznek,
ökörnyálak kergetőznek.
Virradattól napnyugtáig
dombok hátán traktor mászik,
füstöt is vet, csoda-kéket,
s húz vagy három vetőgépet.
Ujjgyakorlatok
Aranykézen
aranyujj,
karikába
kanyarul,
arany
gyűrű arany lánc,
tied
rózsám ez a tánc.
Megmásztam
én öt hegyet:
egy
dundit,
egy
keskenyet,
egy
magasat,
egy
ékeset,
egy
icike-picikét
nekem
ennyi épp elég.
Egyedem-begyedem,
ez az én tenyerem.
Öt kis fürge ujj van rajta,
bemutatom őket sorba.
Öt kis fürge ujj van rajta,
bemutatom őket sorba.
Hüvelykujjam
itt az első,
mellé másik, ez már kettő.
mellé másik, ez már kettő.
Össze-szét,
össze-szét,
Körbe forog a kerék.
Körbe forog a kerék.
Középső
ujjam a leghosszabb,
nem csinálok semmi rosszat!
nem csinálok semmi rosszat!
Össze-szét, össze-szét,
Körbe forog a kerék.
Erre
gyűrűt fogok húzni,
ezt a kicsit gyorsan nyújtsd ki!
ezt a kicsit gyorsan nyújtsd ki!
Össze-szét,
össze-szét,
Körbe forog a kerék.
Körbe forog a kerék.
Figyeljetek
jól gyerekek,
én majd írástudó leszek!
én majd írástudó leszek!
Össze-szét,
össze-szét,
írhatjuk már a leckét!
írhatjuk már a leckét!
Gomba,
gomba, gomba,
Nincsen semmi gondja.
Ha az eső esik rája,
Nagyra nő a karimája,
Az esőt csak neveti,
Van kalapja, teheti.
Nincsen semmi gondja.
Ha az eső esik rája,
Nagyra nő a karimája,
Az esőt csak neveti,
Van kalapja, teheti.
Ujjaimat
mutogatom,
közben
vígan mondogatom,
Kifordítom,
Befordítom,
Felfordítom,
Lefordítom,
Befordítom,
Felfordítom,
Lefordítom,
Zongorázok,
furulyázok
(fuvolázok,
trombitálok, gitározok …. tépek, írok, rajzolok, nyírok, gyúrok, sodrok,
lapítok, dobok, mutatok, keverek, integetek, rázok, cibálok, gurítok,
rakosgatok, fityiszt mutatok)
Ügyesebb
lett a kezem, a tornát befejezem.
Itt a kezem, jobb és bal, összeverem megszólal,
Itt a kezem, bal és jobb, most kell vele tapsolnom.
Szállj
le, lepke, magot adok!
Ha megeszed, többet adok.
Ha megeszed, többet adok.
Mint
a szirom, szép a szárnyad,
ékessége vagy a nyárnak.
ékessége vagy a nyárnak.
Tarka
lepke, szállj kezemre!
Mondd csak, mi szél hozott erre?
Mondd csak, mi szél hozott erre?
Ha
majd vége lesz a nyárnak,
hová repít gyönge szárnyad?
hová repít gyönge szárnyad?
Fecske
Csaba: Lepkehívogató
Erdő
szélén kicsi ház.
Kicsi házra ki vigyáz?
Hold-bakter a csősze,
hőscincér az őre.
Lakik benne éji lepke,
három sovány denevér,
keresztespók a gerendán
s mind, aki csak belefér:
mezőről jött ki egér,
fülesbagoly, csigabiga,
bundás pele, fürge gyik
itt lakik most, itt lakik.
S erdőszéli kis kunyhóban
téli álmot álmodik.
Kicsi házra ki vigyáz?
Hold-bakter a csősze,
hőscincér az őre.
Lakik benne éji lepke,
három sovány denevér,
keresztespók a gerendán
s mind, aki csak belefér:
mezőről jött ki egér,
fülesbagoly, csigabiga,
bundás pele, fürge gyik
itt lakik most, itt lakik.
S erdőszéli kis kunyhóban
téli álmot álmodik.
Gazdag
Erzsi: A kis ház lakói
Hipp hopp huss
Te paripa fuss!
Ide-oda, meg amoda
Kicsi pata mese csoda,
Tönkre sose juss, te paripa fuss!
Tik-tak,
tik-tak,
Tikirikitakarak,
Mindjárt nyitnak
A csicseri madarak.
Harmaton járni jó,
Ébredj, ébredj
Álmodó!
Tikirikitakarak,
Mindjárt nyitnak
A csicseri madarak.
Harmaton járni jó,
Ébredj, ébredj
Álmodó!
Simkó
Tibor: Óra részlet
Hajnalonta
engemet
gerle-galamb költöget:
jó reggelt,
jó reggelt,
mindenki már rég fölkelt.
gerle-galamb költöget:
jó reggelt,
jó reggelt,
mindenki már rég fölkelt.
Rá a rigó: föl bizony,
gyöngyös harmatot iszom,
hű de jó,
hű de jó,
harmaton él a rigó!
Cserépen a verebek
kenik-fenik csőrüket:
csiri-csűr,
csiri-csűr,
csak így telik meg a csűr.
De a szarka rájuk reccsen,
hogy egy kicsit csendesebben:
csöndesen,
csöndesen,
nem süket itt senki sem!
Túl a vizen valahol
kakukkmadár kakukkol,
kakukk szól,
kakukk szól,
túl a vizen valahol.
Kányádi
Sándor: Költögető
Testföldrajz
Okos
fejem legfelül
jobbra,
balra egy-egy fül.
Szép
szájam van középen,
pisze
orrom van nékem.
Nyakam
tartja fejemet
karom
ölel titeket,
vállam
tartja kezemet.
Pocakom
jól tele van,
köldökömnek
gödre van,
hátul
meg a hátam van.
Táncos
lábam ritmust jár,
ügyes
térdem hajlik már.
Jobb
bokámat megverem,
bal
sarkamat leteszem,
két
talpamon táncolok,
úgy
látom, hogy jól vagyok.
Kávé,
tea, cukor, tej
vajon
kié ez a fej?
Van
rajta két kajla fül,
elöl
meg az orra ül.
Van
egy szája meg két szeme,
ez
bizony a gyermek feje.
(Nyulász
Péter)
Ez
a szemem, ez a szám
ez
pedig az orrocskám
jobbra
balra két karom
forgatom,
ha akarom.
Két
lábamon megállok,
ha
akarom ugrálok.
Kicsi
orr, kicsi száj
keretezi
kicsi áll
kupolája
homlok.
Piros
arc piros nyár
áfonyakék
szembogár
a
pillái lombok.
Simogatom
a hajam,
hogy
ne álljon kócosan.
Jobb
kezem, bal kezem: segít nekem mindenben.
jobb
lábam, bal lábam: ugrik, szökken nagy bátran.
Jobb
az ügyes, bal a kajla: egymás mellett lépnek sorban.
Szökdelhetek,
ugrálhatok, bokázhatok, fordulhatok
ki
és be, jobbra balra, előre hátra, ide oda…
jobb
térdem, bal térdem leguggol, ha megkérem
jobb
csípőm, bal csípőm hajlíts engem le és föl
jobb
vállam, bal vállam: mozgathatom felváltva
jobb
fülem, bal fülem: zenét hallgat szívesen
jobb
szemem, bal szemem: szép a világ úgy hiszem
Jobb
kezem, bal kezem együtt vannak mindenben.
Fészkéből,
ha úgy akarom, kirepül két szép galambom,
s
a világot átrepülve visszaszáll, ha úgy akarom.
Volt
egyszer egy bolha,
ugrált
jobbra-balra.
Ellepte
a dunyhát, párnát
Csipkedte
az ember lábát.
Fölugrott
a fülcimpára,
szemre,
szájra, orra, hátra.
Egyik
vállra, másik vállra,
itt
a bolha, hol a bolha,
jaj,
keresd meg mert elugrott!
Gryllus:
Kend be a kezed és kend be a lábad…
Mondások
a Waldorf iskola 4. osztályában:
Szilárdan
állok a világban,
Biztosan
haladok utamon,
Szeretet
hatja át belső lényem,
Remény
vezeti minden tettem,
Bízom
minden gondolatban,
Ez
az öt segít a világban állnom,
Ez
az öt vezet a célomhoz.
1-3
osztályig őszi időben:
Átölelem
a Napot
Meleg
nyáridőben
Most
itt állok készen
Az
őszi időre
Bátran
találkozom
A
sötétedő ősszel
Mert
a fényt és meleget
Őrzöm
a szívemben.
Kézimunka
előtt:
Kedves
kezem ébredjél,
szám,
te kedves pihenjél,
hogy
segítse szemem, fülem
mindenben
két dolgos kezem.
Kézimunka
végén:
Tettünk
vettük, serénykedtünk
építettünk,
szépítettünk
megpihen
a két kezünk, elégedett a szívünk.
Átmenet
a tevékenységek között 1-3 osztály:
Dúdolgatni
halkan,
simogatni
szépen,
ringatózni
ölben,
nyújtózkodni
szélben,
kuporogni
hóban,
melegedni
télben,
elterülni
földön,
Isten
tenyerében.
(Miklya
Zsolt)
Ég
alól,
csönd,
ha szól
hangtalan
dalol
áhítat
valahol
lelkem
meghajol.
(Miklya
Zsolt)
3.
osztály – rubikon korszakhoz kapcsolódóan
Milyen
a világ?
Hosszú
vagy kerek?
Minden,
ami van,
hogy
fér benne meg?
Hol
ér véget és
hol
kezdődik el?
És
én hol vagyok,
távol
vagy közel?
Hogy
képzeljem el,
ami
végtelen?
Van-e
ahol már
nincsen
semmi sem?
(Fecske
Csaba)
Mese
előtt:
Mesemadár
a csodafánm
szárnyalni
óhajt messzire, mesekirály hóka lován
indul
a világ végire.
Mesemadár,
mesekirály
csillagport
hintenek a földre.
Tűnt
idő nyomán kavargó út
Lassan
kilép a homályból a múlt.
Fényből
korona ragyog fején
csillagporos
emlékekről regél.
Hét
napjai kicsiknek
Egy
hét: hét nap, hét kis törpe,
Ezek
járnak körbe-körbe.
Hétfő,
hétkezdő
holdsugárral
fürdető.
Kedd,
erőt adó,
piros
tűzzel lángoló.
Szerda,
szárnyaló,
tarka
lepke, illanó.
Csütörtök,
csillogó,
jó
kedélytől duzzadó.
Péntek
zöldellő,
virágos
rét, lomberdő.
Szombat
sziklakő:
égbe
nyúló hegytető.
Vasárnap
ragyogó,
ég
közepén csillogó.
4.
osztály ritmikus rész:
Vándor
tudja, mi az út
hegyre
hegy következik
de
ha csúcsról széttekint
nagy
térkép terpeszkedik.
É
D K NY
Négy égtáj mit megtanulhatsz
Négy égtáj mit megtanulhatsz
Északról
jő szél, fagy vihar
Délről
langyos a zivatar
Keleten
ragyog fel a nap
Naplemente
mindig nyugat
Szemed
messze távol kutat
Horizonton
végig szalad,
de
látóhatárnak is hívhatod
hol
ég és föld összekapaszkodott.
Kering
a Föld, így lehet,
hogy
tavasz és nyár eljöhet.
De
nemcsak kering, forog is
nappal
és éj így változik.
Mikor a Hold
sötét tányér
fekete
akkor Újhold a neve.
Mikor a Hold
Dé betű
akkor dúsan
domborodik
egyre nő.
Ha a Hold
fehér tál
Telihold a
neve már.
Mikor a Hold
Cé betű
akkor szegény
cingárkodik
csökkenő.
És ha
újra fekete
Újra Újhold
a neve.
Év múlik évet ér
Egymást hajtja négy testvér.
Víg tavasz virág hintő
koszorús nyár kalász döntő
ősz, gyümölcs érlelő
tél, havat terelő.
Sár, sár,
őszi sár
falu, város de sivár
Sár, sár, fülig csap.
Csim-bumm
csim-bumm
mi
dönög a dombon?
Két
fejsze, ha mondom
ide üt
oda vág
törik a fa derekát.
Csim-bumm
csim-bumm
tekeredik a gyökér
hó-rukk
rajta,
délutánra
teli lesz a pajta.
Szép szó, melyet
megszerettem,
szép, mivel nem szeretetlen, szóljon, szálljon
szépnél szebben
szőrén szálán
el ne vesszen!
Mondok kilenc állatot
cé betű van benne
mondjad velem hibátlanul,
mintha könnyű lenne.
Cápa, fácán, boci, paci
cinege meg katica
koca, cinke, pici maci
mondd utánam Lacika.
ide üt
oda vág
törik a fa derekát.
Csim-bumm
csim-bumm
tekeredik a gyökér
hó-rukk
rajta,
délutánra
teli lesz a pajta.
Szép szó, melyet
megszerettem,
szép, mivel nem szeretetlen, szóljon, szálljon
szépnél szebben
szőrén szálán
el ne vesszen!
Mondok kilenc állatot
cé betű van benne
mondjad velem hibátlanul,
mintha könnyű lenne.
Cápa, fácán, boci, paci
cinege meg katica
koca, cinke, pici maci
mondd utánam Lacika.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése